2013. január 22., kedd

Házi ültetésű mandarin

Ez a növény inkább a meleg környezetben fordul elő, de nálunk itt Magyarországban sem lehetetlen nevelgetni. Persze nem nagy ipari mennyiségben, csupán hobbiból. Nemrégiben ismét jött az ihlet, milyen lenne mandarin magot csíráztatni. Neki is álltam az előkészületeknek. Boltban vettem mandarint, kiszedtem a magokat, és betakartam őket a kaliforniai paprikákhoz hasonló csíráztatási módszerrel. Persze, kicsit mások a csíráztatási körülményei, ugyanis a mandarin több fényt és melegebb hőfokot igényel. Én napi szinten kb. 12 órás megvilágosítást biztosítok a magoknak, és minimum 21 C -ot. Ugyanis a növény csak ilyen hőfok mellett kezd el kicsírázni. A fényt az asztali lámpám szolgáltatja. Persze nem ez a legtökéletesebb fény egy növény számára, de a tapasztalat azt mutatja, hogy megfelel a magoncoknak.



Miután a magok folyamatos nedvességben vannak tartva, szépen elkezdett elpuhulni a külső kemény maghéj. (kb. 1,5 hétig tartottam nedvesen a magokat) Ezt óvatosan leszedtem róla. Volt amelyiknél már látható volt, hogy a magnál elkezdődött fejlődni a gyököcske. Az összes magoncot egyszerű virágföldbe ültettem át. Én nem fedtem le földel a magokat, azaz nem tartottam be az ültetési szabályok szerinti, magmélységet. Ki hogy tartja jónak. Én a magoncok három negyed részét nyomtam a földbe. Hozzáteszem ezt csak akkor ajánlom, ha rendesen párásítva van a környezet, azaz a csíráztató föld fölött van egy tető, ami enyhén átengedi a levegőt, de megfogja a párát. Érdemes a magokat úgy ültetni, hogy a magoncok 0,5 - 1 cm- re legyenek lejjebb a föld felszínétől. A táptalajt nem szükséges tápoldattal öntözni, mert a sziklevelek elegendő tápanyagot biztosítanak a magoncok számára. 

1 hónapos állapotban


Időpont kérdése:
Joggal felvetülhet mindenkiben az a kérdés, hogy miért nem melegebb időben történik a hajtatás ültetés. Erre magyarázat, hogy a növénykénk, jobban meg fog erősödni a nyár folyamán, így a telet a meleg házban jobban át fogja vészelni. És persze azért is, mert most lehet kapni mandarint. :)

Termőre fordulás:
Normál esetben 1- 2 évre van szüksége egy mandarin fácskának, hogy termőre forduljon. Viszont a hazánkra jellemző éghajlati tényezők miatt a fácskánknak legalább 2-3 évre van szüksége, hogy termőre forduljon.

Én személy szerint egy részéből pici bonsai fát szeretnék csinálni, melyet majd remélem sikerül megosztanom a továbbiakban, és egy része, egyszerű kis mandarin fácska lesz.

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Én a télen ültettem mandarint egy cserépben kb 30 darabot.
    Egy kreativ hobbi oldalon volt a leírása és csak mint ideiglenes díszt ajánlották.
    Egy fél évig szépen el éldegéltek együtt egy pici bögrényi helyen, majd gondoltam egyet meghagyok a többit kidobom. De mikor kiszedtem őket akkor láttam, hogy mindnek hatalmas gyökere van és nagyon erős szára, ezért most van egy nagy halom mandarinfácskám és nem tudom mit kell tenni velük.
    Érdekelne hogyan tovább neked mik a további tapasztalataid.
    Köszönöm előre is a válaszodat.
    Emese

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Emese!

      A mediterrán éghajlatú növényekhez hasonlóan minimum 8 órás akár égető napsütésre van szükségük, és nedves földre, de a pangó vizet kerülni kell. 15 C fok alatti hőmérsékletet nem bírja, így télen melegházban, benti szobában kell tartani. Nálam most kint vannak a tűző napon, amelyhez először hozzá kellett szoktatni őket, de most már élvezik, hozzák szépen az új leveleket. Érdemes virágföldbe átültetni nagyobb helyre mint a bögre, gyökérhajtásokra ügyelve nehogy szakadjanak. Ha megadod nekik a napfényt, és locsolva vannak pangó víz nélkül, és nem találkoznak pajzstetvekkel és hasonló kártevőkkel, nagyon szép és hálás kis növény. Sok örömöt hozzájuk :) Ha bármi kérdés felmerül benned még, szívesen válaszolok neked :)

      Diána

      Törlés